“Ez da ez, etsairik, jarriko zaizunik, inolaz, aurrean”. Loiolako santutegiaren jabetza XIX. eta XX. mendeetan

Mikel Aizpuru eta Pedro Berriotxoa

Laburpena


Laburpena

 

Loiolako Santutegia izan da Jesusen Lagundiaren ondasun preziatuena. San Inazioren figurak Gipuzkoarentzat garrantzi berezia izan zuen herrialdea gorpuzteko eta trinkotzeko bitartekoa izan zelako. XIX. mendeko desamortizazio eta jesulagunen kanporatzearen ondoren, Lagundia eta Aldundia elkarlanean aritu dira Jesusen Konpainiak ondasun horiek berreskuratu ditzan. Aldundiak orubea erosi zuen eta jesuitek Lagundiaren esku jartzea lortu zuten 1885 inguruan. Santutegiaren lanak Compañía de Obras de Loyolaren bitartez amaitu ziren eta elkargo hori eta jesuitak inguruko lur eta etxeak bereganatzen joan ziren. Prozesu horrek istilu bat baino gehiago sortu zuen, nabarmenena Munategiko Odriozola familia etxegabetu zutenean.

 

Summary

 

The Sanctuary of Loyola was the most precious asset of the Society of Jesus. San Ignacio’s figure has made an important impact on Gipuzkoa, because it helped strengthen and compact the territory. After the seizure and expulsion of the Jesuits, in the 19th century the Society of Jesus had been working with the Provincial Council to recover these assets. The Provincial Council bought the site and returned it to the Jesuits around 1885. Sanctuary works were completed by the Compañía de Obras de Loyola and this company and the Jesuits slowly became owners of the lands and houses in the surroundings. This process created more than one incident, the most prominent one being the expropiation of Odriozola family’s farm from Munategi

Testu osoa:

PDF

Erreferentziak


AROCENA, F. (1941): Contribución de la Excma diputación de Guipúzcoa al IV Centenario de la fundación de la Compañía de Jesús, Diputación Provincial de Guipúzcoa, San Sebastián.

ARRAIZA, E. (2013): Memorias V. Los Muros del Cielo. Loyola, 1954-1956, EuskoKultur, Pamplona.

ARTOLA BLANCO, M. (2013): «Los terratenientes frente al cambio agrario, 1940-1954», Historia Agraria, 59, 125-158.

ASTIAZARAIN ACHABAL, M. I. (1988): El Santuario de Loyola, Gipuzkoako Kutxa Kultur Fundazioa.

ASTRAIN CALVO, L. (2000): «Anteproyecto de Restauración Interior de la cúpula de la Basílica de Loyola: Metodología utilizada», Ondare, 19, 213-222.

ASTRAIN CALVO, L. (2006): «El Santuario de Loyola», Ars Sacra, 38, 91-99.

BERRIOCHOA AZCARATE, P. (2008): «“Gurutzea eta Arbolaâ€. Apuntes sobre la Iglesia vasca y los sermones de las fiestas euskaras en Gipuzkoa», Boletín de la Real Sociedad Bascongada de los Amigos del País, 64, 1069-1091.

BERRIOCHOA AZCARATE, P. (2013): Como un jardín. El caserío guipuzcoano entre los siglos XIX y XX, EHU, Bilbo.

CASTELLS, L. (2010): «Los Zavala o el devenir de los notables rurales en Guipúzcoa (1865-1923)», Alcores, 11, 341-365.

EGIDO, T. (coord.), REVUELTA GONZÃLEZ, M. & BURRIEZA, J. (2004): Los jesuitas en España y en el mundo hispánico, Fundación Carolina-Marcial Pons Historia, Madrid.

EGUILLOR, J. R., HORNEDO, R. M. & HAGER, H. (1991): Loyola: historia y arquitectura, Etor, Donostia.

EGUILLOR, J. R., REVUELTA GONZÃLEZ, M. & SANZ DE DIEGO, R. M. (1988): Memorias del P. Luis Martin, general de la compañía de Jesús (1846-1906), Institutum Historicum S. I., Roma.

ESCUDERO, J. A. (2014): La Iglesia en la Historia de España, Marcial Pons/Fundación Rafael del Pino, Madrid.

GARCíA, R. (1866): Noticia histórico-descriptiva del Colegio de Loyola, Imprenta y Librería de A.E. Aguado, Madrid.

GARCÃA ROYO, A. (1945): Tratado de arrendamientos rústicos, Gráficas Voluntas, Madrid.

GARRIDO HERRERO, S. (2012): «La ley de la costumbre. Arrendamientos rústicos y derechos de propiedad en la Huerta de Valencia (siglos XIX y XX)», Ayer, 88, 149-177.

GOROSABEL, P. (1972): Noticia de las cosas memorables de Guipúzcoa. Vol II, La Gran Enciclopedia Vasca, Bilbao.

GUADALUPI, G., RODRíGUEZ G. DE CEBALLOS, A., BÉRCHEZ, J., ROMANO, L. (2006): Loiolako Santutegia -El Santuario de Loyola, FMR, Bologna.

HORNEDO, R. M. (1956): «La Basílica de Loyola», Miscelanea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 14-25, 383-430.

INCHAUNDARRIETA, G. (2009): Semblanza de un jesuita vasco desterrado durante el primer franquismo: José Martín Aguirre-Ceciaga, S.I. , Instituto Ignacio de Loyola-Universidad de Deusto, San Sebastián.

INTXAUNDARRIETA, G. (1983): Errekarte, Loiola ta Anaia Garate: (zenbait ezaugarri), Mensajero, Bilbao.

KORTADI, E. (1985): «Santuario de Loyola en Azpeitia» in ASKOREN ARTEAN, Monumentos Nacionales de Euskadi, EuskoJaurlaritza - Gobierno Vasco, Donostia.

LA BELLA, G. (2007): Pedro Arrupe, general de la Compañía de Jesús, Ediciones Mensajero-Editorial Sal Terrae, Bilbao.

LACOUTURE, J. (1994): Jesuitas. I. Los conquistadores, Paidós, Barcelona.

LARRAMENDI S.J., M. (1969): Corografia o descripción general de la muy noble y muy leal Provincia de Guipúzcoa, Sociedad Guipuzcoana de Ediciones y Publicaciones, San Sebastián.

LARRAMENDI S.J., M. (1990): Escritos breves, Kutxa, San Sebastián.

LASA, José Ignacio: Tejiendo historia. Sociedad Guipuzcoana de Ediciones y Publicaciones, S.A. San Sebastián. 1977.

LECANDA, J. J. (1941): Loyola; prólogo de Luis Redonet y López Dóriga, [s.n.], Bilbao.

LECUONA, M. (1931): «La Marcha de San Ignacio. Sus textos», RIEV, 22, 338-362.

LINAZASORO, J. I. (1986): «Proyecto de ordenación del área del Santuario de Loyola», RIEV, 31 2, 465-478.

LÓPEZ ALARCÓN, M. (1962): «El arrendamiento de las viviendas de renta limitada y de las subvencionadas», Universidad de Murcia, 20 2, 163-208.

LÓPEZ DE ABERÃSTURI, A. (1997): La casa torre de Loyola:historia y noticia de las obras de consolidación : noviembre 1989-julio 1990, octubre 1991 -1992, Universidad de Deusto.

LÓPEZ DE ABERÃSTURI, A. (2000): «Escena y medida: una mirada sobre las relaciones proyectuales del Colegio de Loyola», Ondare, 19, 235-243.

LÓPEZ DE SEBASTIÃN, J. (1985): “Antecedentes de la nueva ley del trigoâ€, Revista de Estudios Agrosociales, 130, 15-33

LOUZAO, J. (2010): «El Sagrado Corazón de Jesús como instrumento de nacionalización (c. 1898-1939). Breves notas para un estudio pendiente» in M. ESTEBAN DE VEGA, & DE LA CALLE VELASCO, M. D., Procesos de nacionalización en la España contemporánea, Universidad de Salamanca, Salamanca, 173-189.

MUGICA, S. (1918): Geografía General del País Vasco-Navarro. Provincia de Guipúzcoa, Carreras i Candi, Barcelona.

NARVARTE, I. M. (1914): «El santuario de Loyola», EuskalErria, 71, 107-121

O´NEILL, C. E. & DOMINGUEZ, J. Mª. (2001): Diccionario Histórico de la Compañía de Jesús. Biográfico-Temático, Institutum Historicum S.I., Roma.

ORTEGA LÓPEZ, T. M. (2011): ¿La soledad del campesino? Politización y conflictividad en el campo español durante la dictadura franquista, XIII Congreso de Historia Agraria, Lleida.

PAN-MONTOJO, J. (2008): «El fin de un ciclo: las transformaciones de la propiedad y la explotación de la tierra en la posguerra» in E. FUENTES QUINTANA, Economía y economistas en la Guerra Civil, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 649-676.

PÉREZ ARREGUI, J. M. (1925): Guía descriptiva de la Santa Casa de Loyola, Razón y Fé, Madrid.

PINEDO, I. (2004): «Jesuitas en el País Vasco/Navarra» in J. INTXAUSTI, Euskal Herriko Erlijiosoen Historia. Familia eta Institutu Erlijiosoen Euskal Herriko historiaren I. Kongresuko Aktak (Arantzazu, 2002ko ekainaren 24/28etan), Arantzazu, Oñati, 569-584.

PLAZAOLA, J. (1993): El Santuario de Loyola, Escudo de Oro, Barcelona.

REVUELTA GONZÃLEZ, M. (1984): La Compañía de Jesús en la España contemporánea. T. I : Supresión y reinstalación (1868-1883), Universidad Pontificia Comillas, Madrid.

REVUELTA GONZÃLEZ, M. (2008): La Compañía de Jesús en la España contemporánea. Tomo III: Palabras y fermentos (1868-1912), Universidad Pontificia Comillas, Madrid.

RIBADENEYRA, P. (1969): Vida de San Ignacio de Loyola, Iberia, Madrid.

RODRIGUEZ DEL CORO, F. (1979): Colonización política del catolicismo: la experiencia española de posguerra (1941-1945), Caja de Ahorros Provincial, San Sebastián.

RUBIO POBES, C. (2003): La identidad vasca en el siglo XIX. Discurso y agentes sociales, Biblioteca Nueva, Madrid.

SANZ HOYA, J. (2008): La construcción de la dictadura franquista en Cantabria. Instituciones, personal político y apoyos sociales (1937-1951), Universidad de Cantabria, Santander.

SERVAN MUR, V. (1956): «Los contratos agrarios en la realidad actual de España», Revista de Estudios Agro-Sociales, 15, 93-156.

TELLECHEA IDIGORAS, J. I. (1986): Ignacio de Loyola, solo y a pie, Ediciones Cristiandad, Madrid.


Refbackak

  • Une honetan ez dago refbackik.